Crăciun în Maramureș – Pensiunea Maria Birlea din Poienile Izei

Anul acesta am petrecut sărbătorile de Crăciun în Maramureș pentru prima dată. Zona este foarte lăudată și am zis să încercăm măcar într-un an să vedem exact cum este. Alegerea locației nu-mi aparține, dar eu vreau doar să vă povestesc impresiile mele despre această vacanță.

Drumul de la Galați spre Poienile Izei

În total aveam de mers vreo 7 ore și jumătate și ne-am gândit să ne începem vacanța mai devreme așa că la dus ne-am luat o noapte de cazare în Gura Humorului. A doua zi urma să facem 350 km și vă spun sincer că mi s-au părut al naibii de grei. Multe curbe, drumul cu dâmburi și destul de ciudat. Ca să nu mai zic că în prima noapte de vacanță Cristina a făcut febră și doar cu împachetări am reușit să i-o scad. Tot drumul a fost apatică și s-a simțit rău.

La întoarcere mi s-a părut mult mai ușor chiar dacă nu am făcut nici o oprire de-a lungul traseului în afară de peco sau o ciorbiță. Nu știu dacă știam la ce să mă aștept și ăsta a fost unul dintre motive sau poate că s-a simțit Cristina mai bine și n-am mai avut un stres în plus. Chiar dacă mai tot drumul a nins, mi s-a părut puțin mai ușor și totuși obositor.

Vacanța în Maramureș

Când am ajuns eram extrem de obosită și n-am apucat să surprind în imagini primirea făcută de către gazdă. În ușa pensiunii era o doamnă blondă, foarte frumușică, care ținea în mână o tavă pe care era pusă o pâine, iar în mijloc sare. Primirea a fost absolut perfectă și ne-a surprins plăcut pe majoritatea.

• Cazarea

Pachetul ales era compus din 6 nopți de cazare și aveam inclus demi pensiune, adică micul dejun și masa de seară era asigurată de către gazdă. Nu ne-am preocupat deloc de acest aspect și nu am citit nimic referitor la acest detaliu. Singura informație pe care o aveam erau reportajele văzute pe la știri referitoare la Maramureș.

Despre cazare am numai cuvinte de laudă. Camerele spațioase și cu saltele foarte comode. Noi am avut o cameră cu pat matrimonial și un patuț separat pentru copil. Căldură a fost din belșug, poate chiar prea multă. Condițiile au fost foarte bune și a fost foarte curat. Chiar nu am de ce să mă plâng la acest capitol.

• Mâncarea

Mesele au fost absolut perfecte și chiar țin să mulțumesc gazdei(Anișoara Birlea) pentru toată atenția acordată. În primul rând, eram întrebați de seara la ce oră vrem să servim micul dejun și la ora stabilită masa era pregătită. Meniul diferea de la o zi la alta, în mare parte. Cina era compusă dintr-o ciorbă și felul doi. Ciorba era total diferită de ceea ce gătesc eu sau cu ce suntem obișnuiți noi în Moldova. Nu pot să spun că a fost vreuna pe care să o fi respins complet doar că majoritatea aveau slănină sau ingrediente pe care eu nu le combin. Chiar și așa, am mâncat în fiecare seară și nu m-am ridicat niciodată flămândă. Erau mereu alternative sau dacă ciorba nu era pe placul tuturor, puteau servi felul doi. Masa era mereu completată de desert. Un desert bun și gustos, făcut de casă.

Separat a fost masa de Crăciun. Nu am înțeles exact de ce ea a fost ținută pe 24 decembrie și nu pe 25, dar asta este. Am fost răsfățați cu toate cele 3 mese, cu mâncăruri tradiționale gen preparate de port, salată boeuf, slănină, etc. Chiar și băuturile au fost oferite în ziua de Crăiun. Asta a însemnat apă, suc și bere pentru că horincă și vișinată se găseau mereu pe masă.

• Tradiții

Nu aveai ce face prea multe lucruri în zonă, dar gazda avea un program pregătit pentru noi care ne-a făcut să avem câte ceva în fiecare zi. În prima zi am avut plimbarea cu căruța. Mai exact, ne-am urcat cu toții într-o căruță și ne-a după până la o mănăstire din zonă. Bunicii mei au avut căruță și nu era prima experiență de genul, dar a fost ceva plăcut, relaxant și ne-am plimbat puțin prin natură. Din păcate la întoarcere febra Cristinei și-a făcut de cap și la întoarcerea la pensiune am hotărât să merg cu ea la spital să o vadă un medic pentru că lua antibiotic de 3 zile deja și febra își făcea apariția mai devreme de 4 ore.

Seara era slujbă la biserică și după slujbă erau dansuri populare, mâncare oferită de primărie, colăcei, vin și horincă. Toate aceste lucruri se întâmpla în curtea din fața bisericii și cred că era muzeul Satului. Era un foc de tabără mare în mijloc, iar dansurile s-au desfășurat în jurul lui. Noi am venit de la spital la slujbă, am asistat un pic, apoi am fost să mâncăm și ne-am întors la dansurile tradiționale. Mâncarea oferită de primărie a fost sarmale și cârnați. Totul a fost din belșug, iar printre noi treceau bărbați cu carafe de vin și horincă care ne întrebau dacă nu vrem ceva de băut.

Următoarea zi a fost programată de gazdă să ne dea costume populare tuturor ca să mergem la Căminul Cultural. Aici aveau loc alte datini și tradiții care se finalizau tot cu dansuri fel de fel și cu băutură. Totul era gratuit și foarte bun. Eu doar am asistat de pe margine, dar mi-a făcut o mare plăcere să urmăresc tot programul. Mi-am făcut și eu câteva poze în costumul popular maramureșan pentru că mi-a plăcut tare mult.

• Despre Gazde

Mai tot timpul am fost în compania gazdei care ne punea orice la dispoziție. Ne-a făcut și alte mici mofturi care nu erau incluse în program. Aveau vacă așa că în fiecare dimineață aveam carafe cu vin la dispoziție, cafea, ouă de curte, etc. Poate părea simpluț ceea ce am enumerat doar că nu toată lumea era la 9 fix în living la masă și doamna ne servea pe fiecare în parte cu cafea, cu ouă prjite, omletă, etc. Nu este tocmai ușor să cânți tuturor în strună și, totuși, mereu am văzut-o cu zâmbetul pe buze și dornică să ne facă pe plac. Toată stima mea despre acest comportament.

În 2 zile la rând eu am mers în Sighetul Marmației la spital. Chiar în ziua în care am ajuns am avut eu mici suspiciuni și am fost nevoită să merg de urgență la spital cu chestii legate de sarcină. Gazda m-a îndrumat către un medic pe care ea îl cunoștea și chiar mi-a oferit numărul dânsului de telefon. Am avut un noroc fantastic că era la cabinet și chiar dacă erau 4-5 femei la rând dânsul m-a luat cu prioritate pentru că aveam ceva probleme. Din păcate temerile mele nu s-au adeverit și am fost bine.

Următoarea zi, după plimbarea cu căruța, am hotărât să merg cu Cristina la spital pentru că era mult prea moale, cu febră și chiar avusese și câteva vărsături. Gazda mi-a sărit în ajutor și de această dată și m-a îndrumat către un medic pediatru care, spre norocul meu, era de gardă la spital în acea zi. Nu știu dacă am avut regim referențial sau este atât de atentă și drăguță cu toată lumea doamna doctor. În schimb, i-a făcut Cristinei analize la sânge și la urină pentru că o suspecta de nu știu ce virus care s-a adeverit că nu era prezent la ea. Ea avea o altă problemă cu un alt virus care se declanșează 4 luni la rând cam în aceeași perioadă. Ce-i drept eu am mai fost pe 14 decembrie cu ea la urgențe în Galați tot cu febră și vărsături. M-a asigurat că este fix același virus care nu poate fi oprit și să mă aștept la încă 2 reprize. Mi-a spus chiar că vor apărea dureri de burtică și mi-a dat și câteva siropele pentru asta. Într-adevăr, a doua zi, a început să se plângă rău de burtică. Tot ce îmi zisese doamna doctor se adeverise și asta mi-a demonstrat că a punctat la fix.

Per total recunosc că a fost o vacanță frumoasă în ciuda faptului că Cristinuța a făcut febră și a fost bolnăvioară din prima până în penultima zi. Trebuia să trăiesc și experiențe de genul. Totul ar fi fost și mai frumos dacă am fi avut și zăpadă doar că asta nu putem comanda. Mi-a plăcut mult pensiunea și tradițiile zonei și chiar mi-aș dori să mă reîntorc cândva.